Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava a řidiči kamionů

11. 07. 2016 13:24:05
Při pohledu na zprávy v TV o nehodách a o tom jak se chovají někteří "lidé" k řidičům MHD mne přimělo napsat článek o tom jak se takoví ti "placení turisté",jak se v různých médiích píše,mají a co žijí za život při této práci.

Předem chci říci,že to není nějaké vychvalování a ani obhajoba kamionů a chování řidičů co tu to práci dělají,ale pohled na tento obor z kabiny kamionu či autobusu,který některým chybí aby mohli pochopit jak tito lidé pracují a jak žijí,pokud se tomu dá život říci.

Mnozí toto povolání berou jako poslání protože bez kamionů by to zkrátka nešlo.Dokonce jsem viděl i reportáž kde bylo od erudovaných odborníků řečeno,že do sedmi dnů co by se tu nehnulo kolo kamionů by nastala destrukce cele ekonomiky.Nemohu než jen souhlasit.Projel jsem spoustu zemí od Casablanky(Maroko) až po Ural(Rusko),tak za těch spoustu let a miliony najetých kilometrů co jsem strávil na silnicích v kabině kamionu si myslím,že mám právo posoudit mnohé věci.

Jde především o připravované zákazy jízd a zákazy předjíždění pro kamiony a podobné zvrhlosti které pan Chovanec a jim podobní na ministerských postech vymýšlí.Prvně by se tito lidé měli zamyslet co nastane a co bude potřeba udělat pro to aby tyto zákazy mohli být dodržovány.To znamená kam se tyto náklaďáky odstaví když je nedostatek parkovacích míst na nocování kdy nocujících není až takové množství a není kde stát.Proto bych chtěl znát odpověď,kam odstaví veškeré kamiony v celé republice co budou muset dodržet zákaz.Pak je tu další aspekt.Zdůvodnění a přínos takového zákazu.Zákaz jízdy v tak malém státě je naprostý nesmysl a obhajovat to tím,že v pátek jedou lidi na víkend a je hustá doprava,je přímo diskriminační.Ve státech beneluxu a Británie žádné zákazy nemají a věřte že tyto země mají mnoho vyznavačů víkendových výjezdu k moři a podobně.Na to jak máme slabou dálniční síť kterou při modernizaci ani nejsme schopni připravit na zvýšení provozu(rozšířit dálnice na 3pruhy,vybudovat dostatek odpočívek) je tu omezena skupina lidí která celý týden zajišťovala chod národní ekonomiky a dalo by se říci že je potrestána na konci týdne zákazem aby se mohli dostat domů k rodinám na úkor jiné skupiny lidí kteří jedou za svými koníčky zábavou.

K dalšímu výmyslu spočívající v zákazu předjíždění kamionů bych chtěl opět položit otázku do ministerských řad,jestli si někdo udělal studii nebo představu jaký by to mohlo mít dopad na plynulost provozu na dálnicích?Komise a studie se dělají na kde co,tak by to neměl být takový problém aby ji udělali i na tak zásadní věc která ovlivní dopravu na dálnicích.Je pravda,že na některých vybraných úsecích dálnic v Německu,v Belgii i Itálii jsou zákazy předjíždění také ale jsou to v úsecích kde je rovina a nerozhoduje až tak váha naloženého kamionu na rychlost.To znamená že at je naložen na maximum nebo jede po lehku nebo prázdný,tak ten plně naložený může jet také tak rychle jako ostatní a nebude blokovat pomalou jízdou kamiony za sebou.Kdežto u nás je dálnice v členitém terénu a rovinatých úseku velice málo,tak by se mohlo pod každým kopcem stát,že nejpomalejší zbrzdí ty ostatní a vytvoří kolonu která bude dosahovat obřích rozměrů.Až dojedou do úseku s možností předjíždění,tak se rozjedou závody aby tento pomalý byl předjet co nejvíce ostatními kamiony a to teprve bude osobákům k nelibosti.Tím pádem se nedá hovořit o zajištění bezpečnosti provozu ale jenom zkomplikování a vystavení stresu řidičů kamionů.Toto by řešil třetí pruh na dálnici jako mají v Británii kdy se dva kamiony mohou v klidu předjíždět a pokud je někdo z řad nedočkavých osobáků,tak je objede třetím pruhem.Vše je na pohodu bez stresu a plynule.

Dalším problémem Českých řidičů je odměňování a jejich mzdy.Pro řadu laiků je to čistá a dobře placená práce.Pokud tuto práci chcete dělat musíte znát tolik předpisů a prodělat tolik školení která nejsou levná,že se vám hlava zamotá.Počínajem řidičákem sk C a E přes psychotesty,obsluha tachografu,AETR a každoročním školením konče.Když kouknete na inzeráty kde přijmou řidiče se mzdou od 25tisíc až 45tisíc a se základním vzděláním.Tudíž by se to dalo.při pohledu na tato čísla jaké firmy nabízejí za tuto práci uchazečům usuzovat,že tato profese je zlatým dolem pro nevzdělané.Jenomže to je jenom jeden pohled a realita je jiná.Zjistíte,že zaručená minimální mzda z Nařízení vlády č. 233/2015 Sb.pro řidiče nad 3,5t je pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin v částce 58,70 Kč/hodinu a maximálně 9 900 Kč/měsíc.Navzdory všude uváděnému růstu ekonomiky a platů je tato částka žalostná.Fakt si myslíte,že vám některý dopravce dá 30-40 tisíc Kč,když má povinnost vám dát pouze 9 900 Kč?Bavíme se o základu Je sice pravda že ve firmách co jsem byl tak mzda byla vyšší ale jen nepatrně.V řádu několika stokorun nad minimální mzdou.K tomu v inzerátech mnozí připočítávají stravné a hned vypadá slibovaná výplata nádherně.Pouze ale na oko.Stravné,náhrady se nedaní a tudíž se z této částky také neodvádí ani na sociální a zdravotní.Když máte mzdu k těm 30.40 tisícům vše se odvíjí od základu bez náhrad a stravného.Tudíž když onemocníte,máte dovolenou,jdete si pro úvěr,podpora v nezaměstnanosti nebo pak do důchodu,tak se vše počítá jen z toho mizerného základu.Ze své vlastní zkušenosti jsem toto pocítil.Po letech jsem vážně onemocněl a už jsem nemohl jezdit a pro svoji povahu onemocnění(rozpad páteře,a rozklad krve s poruchou srážlivosti) jsem nemohl dělat skoro žádnou práci proto jsem byl na ÚP více jak 2 roky.Pak žádost o invalidní důchod, tudíž mám zkušenosti z částkami co mě chodili za nemocenskou,za podporu a nakonec za invalidní důchod.Mohu vám říci,že jsem skoro žebrák oproti těm výdělkům co jsem měl.To žebrák není ani moc přehnané,když si vezmete,že za nemocenskou jsem dostal měsíčně kolem 4 000 Kč.Z ÚP jsem dostal něco málo přes 8 tisíc na 2měsíce a pak to šlo dolů a po 5 měsících už ani korunu a to jenom proto,že jsem nedával výpověď sám ale musel jsem ze zdravotních důvodů odejít,jinak by ta částka byla také kolem 4 tisíc a třešničkou na dortu bylo přiznání invalidního důchodu který mě vypočítala sociálka na 5 800 Kč.Proto když někde slyším jak jsou kamioňáci špatní.tak se mě otvírá kudla v kapse.Poznámky typu,však jdi dělat jinam,neberu protože jednak spousta řidičů to má jako srdeční záležitost a další to berou,že toto povolání má smysl.Když jezdil můj děda,tak řidič byl pojem který měl morální a lidskou vážnost,ale nyní je řidič považován za parazita na kterého se bude jenom plivat,šikanovat,nařizovat,zakazovat a nejlépe by bylo ho vymýtit.Zatím spousta postupů a snah k tomu spěje.Proto bych se nedivil kdyby číše trpělivosti přetekla a došlo k protestům.K takovým které pocítí všechny odvětví lidské činnosti v naší republice a snad by řidiči byli opět těmi co by měli úctu pro to co dělají,co společnosti přináší a jak jsou důležití.

Autor: Michael Dostal | pondělí 11.7.2016 13:24 | karma článku: 37.89 | přečteno: 4381x

Další články blogera

Michael Dostal

Zdravotnictví

Mnoho let jsem jezdil po světě a koukal jak to v které zemi funguje.Ne všude je zdraví pacienta na prvním místě ale u nás v CZ je to děs.

18.5.2016 v 23:16 | Karma článku: 24.02 | Přečteno: 1118 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Kropš

Kanada zavádí základní příjem.

Již delší dobu se mluví o základním příjmu. Většinou si pod ním přestavujeme jednotnou sociální dávku, kterou bude pobírat každý občan státu. Kanada přišla s tříletým experimentem, který je nastaven spíše jako negativní daň.

20.8.2017 v 19:13 | Karma článku: 14.15 | Přečteno: 652 | Diskuse

Zdeněk Hřib

Liberální reforma zdravotnictví

Namísto toho, aby se dnes snažila každá politická strana vnutit svou vizi zdravotnictví všem ostatním, bychom se měli přestat navzájem šikanovat a umožnit každému svobodnou volbu rozsahu pojištění se zachováním solidarity systému.

20.8.2017 v 16:55 | Karma článku: 6.86 | Přečteno: 171 | Diskuse

Pavel Beránek

Migrace a Velká Zelená Zeď v Africe

Co to vlastně je Velká zelená zeď v Africe? Může to být krok správným směrem? A může to způsobit nějaký převrat v problémech, které řeší celý svět?

19.8.2017 v 19:42 | Karma článku: 23.36 | Přečteno: 2980 | Diskuse

Karel Ryšán

Laická úvaha - jak si zahospodařit

Bez práce nejsou koláče. Tahle fráze se ještě čas od času omílá, i když stále méně. Lidé cítí, že není tak úplně pravdivá. Protože kdo by se špinil, namáhal si záda namáhavou prací?

19.8.2017 v 10:26 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 245 | Diskuse

Pavel Makovec

Zakážou volby! Zakážou volby?

"Kdyby volby mohly něco změnit, už dávno by je zakázali" říkala již Emma Goldman, americká anarchistka a mírová aktivistka litevského původu ("If voting changed anything, they'd make it illegal")...

19.8.2017 v 9:00 | Karma článku: 38.64 | Přečteno: 4335 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2749

Jsem hlavně člověk rozvážný, který viděl svět z kabiny kamionu,který nebyl tak přívětivý jak by se mohlo někomu zdát.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.