Doprava a řidiči kamionů

11. 07. 2016 13:24:05
Při pohledu na zprávy v TV o nehodách a o tom jak se chovají někteří "lidé" k řidičům MHD mne přimělo napsat článek o tom jak se takoví ti "placení turisté",jak se v různých médiích píše,mají a co žijí za život při této práci.

Předem chci říci,že to není nějaké vychvalování a ani obhajoba kamionů a chování řidičů co tu to práci dělají,ale pohled na tento obor z kabiny kamionu či autobusu,který některým chybí aby mohli pochopit jak tito lidé pracují a jak žijí,pokud se tomu dá život říci.

Mnozí toto povolání berou jako poslání protože bez kamionů by to zkrátka nešlo.Dokonce jsem viděl i reportáž kde bylo od erudovaných odborníků řečeno,že do sedmi dnů co by se tu nehnulo kolo kamionů by nastala destrukce cele ekonomiky.Nemohu než jen souhlasit.Projel jsem spoustu zemí od Casablanky(Maroko) až po Ural(Rusko),tak za těch spoustu let a miliony najetých kilometrů co jsem strávil na silnicích v kabině kamionu si myslím,že mám právo posoudit mnohé věci.

Jde především o připravované zákazy jízd a zákazy předjíždění pro kamiony a podobné zvrhlosti které pan Chovanec a jim podobní na ministerských postech vymýšlí.Prvně by se tito lidé měli zamyslet co nastane a co bude potřeba udělat pro to aby tyto zákazy mohli být dodržovány.To znamená kam se tyto náklaďáky odstaví když je nedostatek parkovacích míst na nocování kdy nocujících není až takové množství a není kde stát.Proto bych chtěl znát odpověď,kam odstaví veškeré kamiony v celé republice co budou muset dodržet zákaz.Pak je tu další aspekt.Zdůvodnění a přínos takového zákazu.Zákaz jízdy v tak malém státě je naprostý nesmysl a obhajovat to tím,že v pátek jedou lidi na víkend a je hustá doprava,je přímo diskriminační.Ve státech beneluxu a Británie žádné zákazy nemají a věřte že tyto země mají mnoho vyznavačů víkendových výjezdu k moři a podobně.Na to jak máme slabou dálniční síť kterou při modernizaci ani nejsme schopni připravit na zvýšení provozu(rozšířit dálnice na 3pruhy,vybudovat dostatek odpočívek) je tu omezena skupina lidí která celý týden zajišťovala chod národní ekonomiky a dalo by se říci že je potrestána na konci týdne zákazem aby se mohli dostat domů k rodinám na úkor jiné skupiny lidí kteří jedou za svými koníčky zábavou.

K dalšímu výmyslu spočívající v zákazu předjíždění kamionů bych chtěl opět položit otázku do ministerských řad,jestli si někdo udělal studii nebo představu jaký by to mohlo mít dopad na plynulost provozu na dálnicích?Komise a studie se dělají na kde co,tak by to neměl být takový problém aby ji udělali i na tak zásadní věc která ovlivní dopravu na dálnicích.Je pravda,že na některých vybraných úsecích dálnic v Německu,v Belgii i Itálii jsou zákazy předjíždění také ale jsou to v úsecích kde je rovina a nerozhoduje až tak váha naloženého kamionu na rychlost.To znamená že at je naložen na maximum nebo jede po lehku nebo prázdný,tak ten plně naložený může jet také tak rychle jako ostatní a nebude blokovat pomalou jízdou kamiony za sebou.Kdežto u nás je dálnice v členitém terénu a rovinatých úseku velice málo,tak by se mohlo pod každým kopcem stát,že nejpomalejší zbrzdí ty ostatní a vytvoří kolonu která bude dosahovat obřích rozměrů.Až dojedou do úseku s možností předjíždění,tak se rozjedou závody aby tento pomalý byl předjet co nejvíce ostatními kamiony a to teprve bude osobákům k nelibosti.Tím pádem se nedá hovořit o zajištění bezpečnosti provozu ale jenom zkomplikování a vystavení stresu řidičů kamionů.Toto by řešil třetí pruh na dálnici jako mají v Británii kdy se dva kamiony mohou v klidu předjíždět a pokud je někdo z řad nedočkavých osobáků,tak je objede třetím pruhem.Vše je na pohodu bez stresu a plynule.

Dalším problémem Českých řidičů je odměňování a jejich mzdy.Pro řadu laiků je to čistá a dobře placená práce.Pokud tuto práci chcete dělat musíte znát tolik předpisů a prodělat tolik školení která nejsou levná,že se vám hlava zamotá.Počínajem řidičákem sk C a E přes psychotesty,obsluha tachografu,AETR a každoročním školením konče.Když kouknete na inzeráty kde přijmou řidiče se mzdou od 25tisíc až 45tisíc a se základním vzděláním.Tudíž by se to dalo.při pohledu na tato čísla jaké firmy nabízejí za tuto práci uchazečům usuzovat,že tato profese je zlatým dolem pro nevzdělané.Jenomže to je jenom jeden pohled a realita je jiná.Zjistíte,že zaručená minimální mzda z Nařízení vlády č. 233/2015 Sb.pro řidiče nad 3,5t je pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin v částce 58,70 Kč/hodinu a maximálně 9 900 Kč/měsíc.Navzdory všude uváděnému růstu ekonomiky a platů je tato částka žalostná.Fakt si myslíte,že vám některý dopravce dá 30-40 tisíc Kč,když má povinnost vám dát pouze 9 900 Kč?Bavíme se o základu Je sice pravda že ve firmách co jsem byl tak mzda byla vyšší ale jen nepatrně.V řádu několika stokorun nad minimální mzdou.K tomu v inzerátech mnozí připočítávají stravné a hned vypadá slibovaná výplata nádherně.Pouze ale na oko.Stravné,náhrady se nedaní a tudíž se z této částky také neodvádí ani na sociální a zdravotní.Když máte mzdu k těm 30.40 tisícům vše se odvíjí od základu bez náhrad a stravného.Tudíž když onemocníte,máte dovolenou,jdete si pro úvěr,podpora v nezaměstnanosti nebo pak do důchodu,tak se vše počítá jen z toho mizerného základu.Ze své vlastní zkušenosti jsem toto pocítil.Po letech jsem vážně onemocněl a už jsem nemohl jezdit a pro svoji povahu onemocnění(rozpad páteře,a rozklad krve s poruchou srážlivosti) jsem nemohl dělat skoro žádnou práci proto jsem byl na ÚP více jak 2 roky.Pak žádost o invalidní důchod, tudíž mám zkušenosti z částkami co mě chodili za nemocenskou,za podporu a nakonec za invalidní důchod.Mohu vám říci,že jsem skoro žebrák oproti těm výdělkům co jsem měl.To žebrák není ani moc přehnané,když si vezmete,že za nemocenskou jsem dostal měsíčně kolem 4 000 Kč.Z ÚP jsem dostal něco málo přes 8 tisíc na 2měsíce a pak to šlo dolů a po 5 měsících už ani korunu a to jenom proto,že jsem nedával výpověď sám ale musel jsem ze zdravotních důvodů odejít,jinak by ta částka byla také kolem 4 tisíc a třešničkou na dortu bylo přiznání invalidního důchodu který mě vypočítala sociálka na 5 800 Kč.Proto když někde slyším jak jsou kamioňáci špatní.tak se mě otvírá kudla v kapse.Poznámky typu,však jdi dělat jinam,neberu protože jednak spousta řidičů to má jako srdeční záležitost a další to berou,že toto povolání má smysl.Když jezdil můj děda,tak řidič byl pojem který měl morální a lidskou vážnost,ale nyní je řidič považován za parazita na kterého se bude jenom plivat,šikanovat,nařizovat,zakazovat a nejlépe by bylo ho vymýtit.Zatím spousta postupů a snah k tomu spěje.Proto bych se nedivil kdyby číše trpělivosti přetekla a došlo k protestům.K takovým které pocítí všechny odvětví lidské činnosti v naší republice a snad by řidiči byli opět těmi co by měli úctu pro to co dělají,co společnosti přináší a jak jsou důležití.

Autor: Michael Dostal | pondělí 11.7.2016 13:24 | karma článku: 38.11 | přečteno: 4507x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Luboš Smrčka

Zemřel demýtizátor racionality

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

29.3.2024 v 14:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Tomáš Flaška

Někdo tady lže

Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.

29.3.2024 v 9:13 | Karma článku: 25.50 | Přečteno: 515 | Diskuse

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 599 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.83 | Přečteno: 914 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 35.00 | Přečteno: 1595 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2846

Jsem hlavně člověk rozvážný, který viděl svět z kabiny kamionu,který nebyl tak přívětivý jak by se mohlo někomu zdát.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...